Terje klar til å rive 60 balkonger
Terje Sørensen skal rive 60 gamle balkonger før han monterer like mange moderne helårsbalkonger på den vindfulle boligblokken.
– Det var en sommer for noen år siden at jeg bare fikk benyttet balkongen fem dager, sier Anne Britt Osan i det hun er på vei ut av høyblokken i Stjernebo borettslag i Kristiansand. Den ti-etasjers blokken ble bygget i 1964.
Mye vind
– Jeg bruker nesten ikke balkongen i det hele tatt. Det er for vindfullt og kaldt, sier Torleiv Rysstad. Han sitter i styret i borettslaget og er glad for at samtlige beboere får nye balkonger. På generalforsamlingen var det 100 prosent oppslutning fra beboerne om å gjennomføre prosjektet som har en kostnadsramme på cirka 26 millioner kroner.
Torleiv Rysstad sier at de gamle balkongene så og si ikke er i bruk – balkongene er kalde og bindfulle
Tar 15 måneder
– Balkongene brukes nesten ikke av beboerne. Det er mitt generelle inntrykk, fortsetter Rysstad. Hans erfaring er basert på 16 år som beboer i Stjernebo borettslag. Styreleder Stine Høiby forteller at moderniseringen er helt nødvendig. En tilstandsrapport aktualiserte rehabillitering av den snart 60 år gamle høyblokken. Arbeidet er planlagt å ta 15 måneder og beboerne venter i spenning på hvor arbeidet starter på boligblokken. Det har nemlig betydning for hvem som først kan ta i bruk nye balkonger.
Mer dagslys
– Vi vet ikke hvilken del av boligblokken vi starter først med, men det mangler ikke å gode forslag fra beboerne, smiler prosjektleder Terje Sørensen. Han påpeker at de nye balkongene også vil fungere som et klimaskjold. I tillegg vil de nye innglassete balkongene gi enda mer dagslys i leilighetene.
– Endelig skal jeg få nyte den storslåtte utsikten over Kristiansand, sier en beboer idet han stiger ut av heisen, og foreslår samtidig at rehabiliteringen gjerne kan starte på hans balkong. At det ble 100 prosent gjennomslag for rehabiliteringen skyldes kanskje at styreleder Høiby og styremedlem Rysstad tok seg god tid på å forklare beboerne om behovet for modernisering.
Kontaktet alle beboerne
– Vi tok kontakt med hver eneste beboer og forklarte situasjonen. Disse møtene med hver eneste andelseier gjorde at vi ble godt kjent med alle som bor i blokken, sier Høiby. Hun tror også at grundig informasjon om tilstandsrapporten bidro til full oppslutning på generalforsamlingen som ble gjennomført digitalt på grunn av pandemien.
– Nå har vi alle noe å se frem til, sier Høiby.